Al geruime tijd benadrukken zoekmachines het belang van duurzaamheid en kwaliteit als het gaat om externe verwijzingen of links. Links verdienen in plaats van kunstmatig genereren. Liever één kwalitatieve vermelding dan tien laagwaardige- of zelfs spamachtige links. En natuurlijk: niet manipuleren, over-optimaliseren of betalen als het gaat om, de besmette woorden, ‘link building’. Maar waar letten we in de praktijk nu eigenlijk op als het gaat om de waarde van een link?
Dat links nog altijd de fundering vormen voor de algoritmes en indexen van zoekmachines, moge geen verassing meer zijn. Dit zal de komende jaren ook niet snel veranderen. Echter, de exacte waarde van een link kan nogal verschillen. Sommige links doen bovendien meer kwaad dan goed en kunnen de organische posities van je site effectief schaden. Het aspect van kwaliteit wordt vaak uit het oog verloren bij link building campagnes, waardoor link building minder effectief is dan beoogd.
Dit artikel helpt je om de kwaliteit van een link te bepalen, zodat je kunt inschatten of de link een duurzame bijdrage zal leveren aan je linkprofiel of niet. Rand Fishkin schreef al eerder over dit onderwerp, waar ik graag dieper op in ga. Een selectie van negen factoren die je meteen kunt toepassen na het lezen.
De waarde van een link is veelal een kwantitatief gegeven, opgebouwd uit vele kwaliteitsindicatoren. De belangrijkste eerste stap die je daarom maakt voordat je begint met links verzamelen, is het inrichten van een (zoveel mogelijk geautomatiseerd) controlemechanisme dat alle kwaliteitsindicatoren bijhoudt, zoals de Trust Flow of de Domein Autoriteit. Dan pas kun je eigenlijk iets zeggen over de waarde van een link. Het bijhouden dwingt je om kwaliteit structureel te checken voorafgaand aan een linkaanvraag. Een spreadsheet kan uitkomst bieden, net zoals elke willekeurige andere tool die hiervoor in het leven is geroepen.
Wat doe je dan straks met al die kwaliteitsindicatoren die allemaal iets zeggen over de kwaliteit van die link? Hoe zie je door de bomen het bos nog? Het antwoord kan simpel zijn: beoordeel de waarde op basis van de factoren die je het belangrijkst vindt en besluit op basis daarvan om de link wel of niet te kiezen. Zo kun je een link bijvoorbeeld kiezen aan de hand van een lage Moz spamscore (<5) in combinatie met een hoge Domein Autoriteit (>40). Of hanteer een iets doordachtere strategie: maak een indexering met verschillende wegingen voor elke factor. Dat laatste is statistisch het meest verantwoord, mits je de index op een correcte (gestandaardiseerde) manier opbouwt. Oordelen over de kwaliteit van een link wordt in ieder geval wel makkelijker en minder foutgevoelig met een index.
De ‘houdbaarheidsdatum’
Permanente links zijn logischerwijs waardevoller dan links die bijvoorbeeld na een jaar weer verwijderd worden. Houd hier, indien mogelijk, rekening mee bij het maken van afspraken of het doen van aanvragen. Wees je in ieder geval bewust van het feit dat links niet altijd permanent zijn en vraag altijd naar de ‘houdbaarheidsdatum’. Links van startpagina’s of soortgelijke directories verlopen bijvoorbeeld vaak al na één jaar. Ook gebeurt het regelmatig dat links verwijderd worden zonder legitieme reden. Check daarom regelmatig je backlinks via Search Console, Majestic, Ahrefs of een andere tool en neem contact op als je links onverwacht zijn verwijderd.
2. De link is vrij van spamsignalen
Zoekmachines pretenderen op te treden tegen te kunstmatig verkregen links. En dat doen ze ook, vooral als het ‘manipuleren’ op grote schaal gebeurt. Dit gaat automatisch via het algoritme middels een lagere waardering of handmatig met een ouderwetse penalty. Vermijd daarom de volgende spamsignalen zoveel mogelijk:
- Een hoge spamscore op de schaal van Moz. Kijk extra kritisch bij een score hoger dan 4/17.
- Een directe wederzijdse uitwisseling van links tussen twee websites. Dit komt ook regelmatig voor in een natuurlijke situatie en is dus niet meteen een slecht gegeven, maar wees wel voorzichtig en zorg ervoor dat je nieuwe link niet de zoveelste directe uitwisseling is. Zeker niet in combinatie met over-geoptimaliseerde anchorteksten.
- Linkuitwisselingen als onderdeel van een groter linknetwerk dat gebaseerd is op indirecte uitwisselingen en deals tussen verschillende partijen.
- Een betaalde link. Zoekmachines willen niet dat je betaalt voor een link, tenzij je de link een ‘nofollow’ attribuut meegeeft.
- Te vaak dezelfde server-IP’s. Wederom een link van een domein met hetzelfde server-IP-adres is niet aan te raden, omdat het weinig natuurlijk oogt voor zoekmachines.
- Overgrote hoeveelheden backlinks van hetzelfde domein. Ook dit oogt geforceerd, zeker als het op grotere schaal plaatsvindt. Een onbewuste link in een footer hier en daar is niet meteen het einde van de wereld.
- Links op directories, startpagina’s of overige sites met zeer lage kwaliteitsscores (zie uitleg Trust Flow en Trust Ratio) of spamachtige inhoud. De kans dat zoekmachines deze kwaliteitskenmerken ook zien is groot.
- Een link op een pagina waar overgrote hoeveelheden links naar andere sites op staan. Dit verraadt dat de pagina gemaakt is voor stelselmatige link building en is makkelijk te begrijpen voor zoekmachines.
- Over-geoptimaliseerde anchorteksten. Een onnatuurlijke verhouding tussen (het aantal verschillende) zoekwoorden en niet-zoekwoorden in het linkprofiel van een website is een sterke spamindicator.
- In verhouding veel links vanaf blog- of forumopmerkingen onderaan een pagina. Een linkprofiel dat voornamelijk opgebouwd is uit veel van dit type links is weinig waard. Een natuurlijke balans tussen dit type links en andere soorten links is belangrijk.
- Automatisch gegeneerde links die zijn verkregen door ‘slimme’ programma’s of software die helpt om links te genereren.
3. Autoriteitsscores
Zowel de Domein Autoriteit van het verwijzende domein als de Pagina Autoriteit van de verwijzende pagina zijn bewezen pijlers van linkwaarde, wederom in het leven geroepen door Moz. Ze vertellen ons hoe ‘krachtig’ jouw website of pagina is als het gaat om ranken in zoekmachines. Onthoud wel dat deze indexen relatief zijn, ten opzichte van andere domeinen en pagina’s. Een verandering van je score op deze index kan daardoor meerdere oorzaken hebben, zoals een reset van de index of stijgingen/dalingen op andere domeinen.
4. Trust
Trustscores, van welke tool dan ook, zeggen iets over de kwaliteit van het linkprofiel. Zo heb je bijvoorbeeld Majestic’s Trust Flow, deMozTrust of de Ahrefs Rank. Allemaal weerspiegelen ze de kwaliteit van een linkprofiel op een index van 0 tot 100. Deze scores bestaan overigens op zowel domein- als paginaniveau.
Majestic geeft de volgende definitie van Trust Flow: “Majestic collated many trusted seed sites based on a manual review of the web. This process forms the foundation of Majestic Trust Flow. Sites closely linked to a trusted seed site can see higher scores, whereas sites that may have some questionable links would see a much lower score.”
Hoe hoger deze score, des te meer de link zal bijdragen aan de kwaliteit van je linkprofiel. Ten minste, als de verhouding met de complementaire indicator Citation Flow goed is. De Citation Flowvertelt ons meer over de impact van een pagina of domein op basis van de hoeveelheid sites die daar naar linken.
Zodoende is de zogenaamde Trust Ratio (Trust Flow/Citation Flow) een goede maatstaf om de kwaliteit van een domein te bepalen. Een Trust Ratio hoger dan 1,0 geeft aan dat het domein betrouwbaar is en geen spamachtige signalen bevat. Een score hoger dan 0,7-0,8 wordt vaak als acceptabel gezien. Bij domeinen met een Trust Flow die al relatief hoog is (bijvoorbeeld 40 of hoger), kun je ervoor kiezen om minder streng te kijken naar de Trust Ratio.
De Trust– en Citation Flow scores op individueel paginaniveau zijn niet altijd betrouwbaar, omdat ze soms op weinig tot geen data berusten. Daarom kiezen veel mensen ervoor om meer waarde te hechten aan de scores van het hele domein.
5. Linkende domein is ‘nieuw’
Een link van een domein dat nog niet verwijst naar je website zal over het algemeen meer impact hebben dan een link van een domein waarvan je reeds een link hebt. Probeer daarom zoveel mogelijk te mikken op nieuwe domeinen.
Het betekent overigens niet dat een tweede of derde link van eenzelfde domein waardeloos is. Het kan bijvoorbeeld zo zijn dat je al links van een domein had, maar heel diep verstopt in het URL-pad. Een extra link vanaf bijvoorbeeld een homepage kan in zo’n geval relatief veel waarde toevoegen.
6. Links van hoog rankende websites
Scoor je een link van een website met een hoge positie in een zoekmachine op een voor jou belangrijk onderwerp of zoekwoord? Dan zal jouw website ook als relevanter op dit topic worden beoordeeld door de zoekmachine.
7. Paginacontext
De context van de pagina waar de link op staat is van belang. Vraag jezelf af: wordt de pagina veel bezocht? Staat de link bovenaan de pagina? Wordt er vaak geklikt op de link? Is de pagina gebruiksvriendelijk? Zo ja, dan zijn dat positieve signalen die kwaliteit indiceren. Bovendien krijgt je link meer waarde als deze verwerkt is in een inhoudelijke artikel (in-content), het liefst zonder te veel andere uitgaande links op de pagina. Maar ook: sluit het onderwerp van de pagina aan bij het onderwerp van jouw website? Heeft de pagina een natuurlijk doel of is deze kunstmatig in het leven geroepen om links te plaatsen?
8. Linkcontext
Een kwalitatieve link voegt altijd waarde toe aan het hele domein, ongeacht de anchortekst en bestemmingspagina. Wil je echter een specifiek zoekwoord of een specifieke pagina boosten? Dan is het slim om te kiezen voor een linktekst die gelijk of nauwverwant is aan het zoekwoord en een bestemmingspagina die gekoppeld is aan dit zoekwoord. Let er op dat je niet over-optimaliseert.
Zorg voor een natuurlijke verdeling tussen geoptimaliseerde- en niet geoptimaliseerde anchorteksten. Controleer daarnaast altijd de URL zodra de link is geplaatst. Deze dient de exacte URL te bevatten van de gewenste bestemmingspagina. Dus ook bijvoorbeeld met ‘https://’ en met ‘www’. Anders treedt een redirect op, waardoor de link in waarde vermindert.
9. Topicrelevantie
Kijk kritisch naar het onderwerp van het domein en het topic van de pagina waarvan je een link ontvangt. Sluiten deze aan bij het onderwerp van jouw website en pagina? De link stijgt in waarde als dit
het geval is. Tools als Majestic kunnen je helpen bij het bepalen van de onderwerpen van een website.
Ook je Trust Flow zal sneller stijgen als je links ontvangt van domeinen met dezelfde onderwerpen als jouw site. De Topical Trust Flow van Majestic geeft bovendien aan in hoeverre het domein in kwestie autoriteit op deze onderwerpen is.
Hoe nu verder?
Aan de hand van de in dit artikel beschreven kwaliteitsindicatoren in combinatie met de tips van Rand Fishkin kun je als marketeer of specialist beter sturen op de kwaliteit van links. Neem niet elke link zomaar aan, maar kies bewust. Niet elke mogelijkheid dient namelijk verzilverd te worden. Een duurzame groei van een linkprofiel en de verbetering in organische prestaties van websites gaan vooral schuil in de kwaliteit van de links die je vergaart.
Pas je strategie ook hierop aan. Liever energie steken in die ene link die je verdient door het creëren en slim uitzetten van relevante content, dan geld en tijd steken in het verkrijgen van een handvol links van startpagina’s.
Waar vind je die kwalitatieve links?
Kwalitatieve links komen op heel veel verschillende plekken voor. Toch is er een aantal locaties waar vaker dan gemiddeld links van hoge kwaliteit voorkomen:
- Websites van overheden en gemeenten;
- Inhoudelijke blogs die aansluiten bij het onderwerp van je website ;
- Websites van universiteiten, hogescholen of soortgelijke educatieve instellingen;
- Websites van banken, verzekeraars en andere organisaties in de financiële sector;
- Veelgelezen websites van traditionele- en online (niche)media.
Omdat zoekmachines nu meer aandacht besteden aan de waarde van kwaliteit boven kwantiteit. En het verkrijgen van kwalitatieve links van relevante, autoriteit websites is niet zo eenvoudig. Maar als je linkbuildingcampagne goed is uitgevoerd is ook beloning groot want je krijgt meer bezoekers dankzij het zoekmachine verkeer naar uw website. Dat betekent meer leads, omzet en inkomsten voor uw bedrijf.
Wij verzorgen voor u de professionele ontwikkeling van uw webshop of website. Volgens uw huidige website, in de stijl van uw bestaande huisstijl of met een volledig nieuw concept. De lay-out wordt zo ontwikkeld dat deze op alle pagina’s kan opnieuw gebruikt worden.
Backlinks kopen? Zoek je links voor jou website? Dan zit je hier goed! Wij verkopen links is zeer interessante websites, de links kunnen geplaatst worden voor subpagina’s tot op de homepage van onze websites.